Min bilder
Namn:
Plats: Sweden

Helena Cardell är en morgontrött, bitsk, omtänksam, romantisk, exhibitionistisk tonårsmorsa som lättast charmas med champagne, mörk choklad och rött godis. Hon rodnar klädsamt vid ärliga komplimanger, tre glas rödvin eller när hon upptäcker att de blå plasttossorna fortfarande sitter kvar på skorna när hon kommer ut från vårdcentralen. När Helena vill ha roligt bjuder hon vänner på middag, hänger på Söders Hjärta eller garvar åt Eddi Izzard, Green Wing eller Absolutely Fablulous. Helena är fjolligt förälskad i sin sambo Erik och jämthunden Grim (må han få mycket godis i sin hundhimmel), och hon får något fuktigt i blicken när hon ser Rammstein live. Numer har familjen även utökats med schäferbruden Nemi.

torsdag, december 22, 2005

Kroko-hunden

Jag brukar säga att en katt på rygg är vass i fem av sex ändar. En hund har bara en vass ände men den har desto större genomslagskraft. I alla fall Nemis vassa ände.

Nu är särskilt husse fenomenalt duktig på att trigga upp den lilla tösen så att hon till slut går i spinn (och sedan lämnas det tålamodsprövande arbetet till matte att lugna ner henne igen) men hon är rätt duktig på att hitta på hyss på egen tass också.

Igår snörde husse ihop en gammal skinnmössa så det såg ut som ett litet pälsbeklätt djur. Nemi blev alldeles vild av lycka, och när hon lyckas fånga den (och då ser det ut som om hon bär på en likstel ekorre i munnen) bär hon den till soffan eller "godishörnan" (ett hörn i vardagsrummet dit hon ofta tar saker hon fått för att få gnaga på dem i fred).

Promenaderna går nu mycket bättre. Nu börjar jag röra mig i lite nya kvarter med henne och det går också bra även om hon först försöker med sitt gamla "gny och sno in sig i mattes fötter i hopp om att bli upplyft" men det går snabbt över om jag ignorerar och går vidare. Dessutom finns det väldigt mycket att nosa på så snart är det läskiga glömt och hon ser bara nya marker.

Har märkt att hon gärna morrar och skäller på killar i mörka stora jackor med huvan uppdragen. Det råkar liksom vara precis så husse ser ut ibland när han leker "fånga tjuven"... och ett ursäktande "heh, hon tror att du leker" går inte riktigt hem hos ynglingarna om jag skulle förklara. *ähum* Jag funderar på att lära henne söka knark, det skulle vara intressant att släppa lös henne på exempelvis Roskildefestivalen efter det. Dock kanske inte så populärt hos festivaldeltagarna.

Och jag ska fan lära henne att skälla samt lämna en skithög vid förardörren till trottoarparkerade bilar. Jag blir så jävla trött på den enorma mängd bilister i den här stan som anser att trottoarerna är till för att parkera på så att inte övrig biltrafik skall hindras. Igår kväll var jag ute med Nemi på en av de lugnare bakgatorna i kvarteret och blir avprejad från trottoaren av en jävla taxi!!! Han kan inte ha undgått att se oss för vi hade strålkastarna rakt i ansiktet och han befann sig max fem meter bort. Envetet står han och brummar med motorn och menar att VI ska flytta oss från trottoaren (samtidigt kör han långsamt mot oss och upp på sagda trottoar). Jag hade till slut inget annan val än att gå ut i gatan med Nemi. Medan det pågick var jag så paff att jag inte reagerade, men när vi gick därifrån blev jag allt mer tvärilsk och var färdig att vända för att skälla ut honom efter noter, och Nemi hade gärna fått hjälpa till.

Nåväl.

Att sova utanför sängen går bra för det mesta, däremot hoppade Nemi upp och la sig i husses säng i morse efter att han gått upp. Där låg hon sedan utsträckt och sov, allt var fridens liljor och jag fick sovmorgon (själv märkte jag liksom inte vem det var som låg och snarkade brevid).

Under julhelgen kommer Nemi även att får träffa Balder, Grims son. Han är enorm. Lär bli ett intressant möte.