Gråben och Hjulben
När det plingade på dörren kom hon voffandes som vanligt, viftande på svansen och redo att hälsa på vilka tjyvar som skulle komma och hälsa på NU då. Med nosen i dörrspringan står hon alltså redo när jag öppnar dörren, och sedan tar hon ett skutt ut i trapphuset men lyckas på något sätt stanna i luften och vända med en gny - för plötsligt står hon öga mot öga med en gråraggig bjässe.
Sen började hon skälla. Och skälla. Morra och skälla ännu mer. Gny och springa till matte och stå bakom mig och skälla tills nyfikenheten tog överhanden så hon sprang fram och skällde lite till. Under tiden står Balder tålmodigt stilla (men förmodligen bara för att trygga husse Nils stod brevid) och försökte diskret gå undan, fast då följde bara Nemi efter.

Så går vi ut i vardagsrummet och där tar Nemi skydd i soffan. Utmärkt ställe att vara i, med framtassarna på ryggstödet och bjässen gråben på andra sidan så man kan betitta honom från ovan. Efter det tycktes hon bestämma sig för att han var en kul prick för resten av kvällen gjorde hon alla möjliga krumbukter för att han skulle leka med henne.
Vuxna jämthundar är inte så mycket för att leka, på sin höjd kan man jaga sin svans någon gång ibland (till och med gamle Grim gjorde det ända till slutet) så Balder ville inte vara med.
Nu finns inte riktigt "nej" eller "lämna mig ifred" i Nemis vokabulär, det var hur som helst struket från dagordningen igår. Balder går ut i köket och lägger sig i ena hörnet under köksbordet. Nemi följer efter. Smyger fram och nosar. Balder tröttnar och börjar morra, och när han morrar låter det som ett stort läskigt monster i en mörk grotta och JAG väljer i alla fall att hålla mig på avstånd när han låter så.
Dock inte Nemi. Ett i ett i ett var hon där, nafsade, slickade, nosade, voffade och viftade med svansen så jag trodde den skulle lossna. Och varje gång låg Balder där och morrade med allt djupare intensitet tills han slutligen gav ifrån sig ett skarp skall som fick oss alla att hoppa högt och Nemi att med ett hastigt rafsande med klorna mot köksgolvet springa därifrån.
Fast det var nog bara för att kunna ta sats från dörren och sedan flyga mot honom igen, fortfarande lika optimistisk och leksugen. Hon brukar nämligen gör så mot oss när hon tycker att vi är tråkiga och hon vill leka. Nafsa nafsa i byxben och knäveck tills man med ett rytande säger ifrån och hon med ett "vaff" springer undan och sedan står och ser förväntansfull ut. Börjar man inte jaga henne då gör hon om hela proceduren.
Så stackars store Balder hade det inte så lätt. Vi försökte avleda Nemis uppmärksamhet genom att ge henne ett nytt grisöra, men det tog hon bara till Balder och sedan käkade han upp det. Hon fick ett nytt öra och proceduren upprepades. Nemi tyckte nog att han var lite småsint, där hade hon bjudit på grisöra och han vill fortfarande inte leka.


Till slut tog hon till nästa taktik; försöka komma nära när han lagt sig till ro och sedan få sova brevid i alla fall. Försiktigt smög hon fram och liksom ålade sig ner i liggande ställning, och flyttade sig sedan ett par milimeter i taget tills hon låg ett par decimeter ifrån. Allt var fridens liljor i säkert tio minuter i alla fall, sedan var hon igång igen - denna gång om möjligt ännu kaxigare. När Balder morrade åt henne sprang hon fram och slickade honom på nosen och sedan tog hon flyktvägen UNDER honom und weiter(ja han är så stor att hon kan springa under magen på honom utan att krypa ihop). Hon kunde lika gärna sagt "who´s your daddy?" och garvat rått.
Hon var precis som en liten tjej som träffat en STOR tuff kille och nu vill hon inget hellre än att få vara hans kompis medan han - tonåringen - tycker att hon är en barnslig och jobbig pain in the ass. När vi gick en promenad följde hon uppmärksammat efter honom i stort sett hela tiden, där han nosade nosade hon, och hon gick med högt huvud och lyft svans som om hon ville säga "TITTA vilken stor cool kille som jag går med!"
Jag får lov att erkänna att jag blev lite imponerad av hennes kaxighet. Nu utspelade sig visserligen allt på hennes planhalva, men Balder är som sagt en stor bjässe och även en ängels tålamod kan snabbt sina när denne handskas med Nemis entusiasm. Jag ger Balder högsta betyg.
Balder själv tycktes till slut tycka att om nu den där kaxiga, irriterande myggan som surrade kring honom fick ligga i soffan så skulle han få det med, så han hoppade upp hos husse...
Notera Nemis öron i nedre vänstra hörnet, naturligtvis var hon inte långt borta...


















